Jeg arbejdede med en studerende for nylig, der havde en meget rolig stemme— og han vidste det. Men også han erkendte, at det var tid til at gøre noget ved det. “Jeg indse, at gøre en overbevisende præsentation, der kan høres af alle er et vigtigt skridt i min karriereudvikling” sagde han. Og hvor rigtigt han var.

Hvor mange gange har du sad gennem en præsentation hvor du har måttet stamme at høre, hvad taleren sagde? Faktisk, efter cirka fem minutter af det, vi normalt slukke og give op forsøget på.

Mens dit materiale kan være top notch, hvis ingen kan høre dig klart, alle du forberedelse er spildt.

Ikke kun, hvis du ikke har myndighed i din stemme, så det vil være en meget vanskelig opgave at overbevise nogen om noget.

Så hvad kan vi gøre?

Vi kan arbejde på det, der kaldes graduering.

Normalt forbundet med sådanne ting som radiobølger—som kan moduleres til at ændre deres egenskaber—graduering er også en væsentlig færdighed for den professionelle studievært.

Så lad mig præsentere 4 ‘ P’s til at forbedre din stemme og øge din myndighed i præsentationer.

PITCH

Tonehøjden af vores stemme kunne også kaldes “musikalitet.”

Det har at gøre med den note, hvormed vi pitch et ord eller en sætning. Gør det i en monoton er garanteret at sende dit publikum til at sove!

Hvad vi behøver at gøre er at variere vores pitch ifølge betydningen af de udtryk, vi bruger. For eksempel: når vi er glade for vores banen går op og når vi er alvorlige eller dyster, falder det (bare lytte til stemmen af sports kommentator når nogen scorer et mål, og Sammenlign det med når nogen er skadet, for at se, hvilken rækkevidde er nødvendig!)

Hvis du har problemer med banen, enten tilslutte sig et kor :-), eller øve sang i brusebadet til at øge din rækkevidde (eller lære norsk – med undskyldninger til mine norske venner)

TEMPO

Tempoet er klart den hastighed, hvormed vi taler. Der skal også variere i løbet af en præsentation til at fastholde publikum interesse i vores materiale.

Igen, sports kommentatorer give beundringsværdige eksempler på dette i løbet af deres arbejde.

Når du ønsker at fremhæve et vigtigt punkt, bremse og tale tydeligt. Når du ønsker at dække mindre vigtige punkter er det Ok at fremskynde.

MAGT

Power taler for sig selv. Og motivation af et publikum helt sikkert kræver evnen til at øge styrken i vores stemme.

Men husk også, at det er muligt at ‘whisper’ og stadig blive hørt! Det er den relative lyd, der tæller fra publikums side ikke din!

Her er et forslag. Læs et par sætninger højt for nogle kolleger sidder nogle afstand derfra stigende volumen (magt) hele tiden, og bede dem om at hæve deres hænder på det punkt, hvor det bliver ubehageligt. Jeg garanterer, du vil være i for et chok! Punkt du vil synes som om du råber på toppen af din stemme!

Hvorfor? Fordi når vi hører os tale, har lyden kun rejst fra vores mund til vores ører–men et par inches. Men for vores publikum havde denne afstand måles i fødderne! Så vær forsigtig!

PAUSER

Sidst – men vel nok det vigtigste – af vores 4 “P’er

VENLIGST pause fra tid til anden–for alles skyld!

For din egen skyld at få nogle ånde. Og for vores skyld, at give tid til point til at synke.

Tid har en sjov vane at udvide når du er en studievært. Dermed mener jeg at 3 sekunders stilhed til lytteren føles som 3 minutter til højttaleren, og han føler, at hvis han stopper, selv for en anden, publikum vil tror han er færdig og komme op og forlade.

Ikke så! Afbryd ikke blot giver os tid til at tænke, det også kan anvendes effektivt til at skabe forventning.

“Nu vil jeg dig til at tænke over dette næste punkt meget alvorligt. (PAUSE og Tæl til 5). I løbet af de næste tre måneder nødt vi til at…”

Husk 4 “P’er for overbevisende præsentationer?

Pitch, tempo, magt og pauser.

Arbejde hårdt på dem og se hvordan dit publikums opmærksomhed vil forbedre med stormskridt.

——————-

Præsenteret af David Woodford af oplægsholdere Forum.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.